ΕΝΑΣ ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΑΣ!


Το κοινό στοιχείο που ενώνει όλα τα παιδιά του κόσμου, σε όλες τις εποχές της ανθρώπινης ιστορίας, είναι η ανάγκη για παιχνίδι. Ας τους εξασφαλίσουμε λοιπόν τον δικό τους κινητό παιδότοπο από τα πρώτα, ακόμη, στάδια της ζωής τους. Πάνω από όλα φυσικά φροντίζουμε για την ασφάλεια στον παιδότοπο όπως και σε όλους τους χώρους όπου κινείται και παίζει το παιδί.


Στα πρώτα στάδια της ζωής του παιδιού η επιθυμία για παιχνίδι ικανοποιείται εύκολα, με μικροαντικείμενα που υπάρχουν μέσα στο σπίτι (λεκάνες, ξύλινες κουτάλες κ.α.) και μια σειρά από παιχνίδια που κυκλοφορούν στο εμπόριο, λύνοντας τα χέρια των γονιών. Όμως, καθώς μεγαλώνει, οι απαιτήσεις αυξάνονται, το παιδί θέλει διαρκώς ερεθίσματα, βαριέται γρήγορα και δεν ικανοποιείται με την ίδια ευκολία. Οι βόλτες στο πάρκο ή την παιδική χαρά δεν είναι εφικτές καθημερινά, οι επισκέψεις στους παιδότοπους το ίδιο. Πόσο πιο εύκολα θα ήταν λοιπόν τα πράγματα για όλα τα μέλη της οικογένειας, αν υπήρχε ένας παιδότοπος μέσα στο σπίτι;

Κινητό Playroom

Τι θα χρειαστούμε
Ένα χαλί σε έντονο χρώμα και ένα έπιπλο που θα χρησιμεύσει ως αποθηκευτικός χώρος για τα παιχνίδια του παιδιού. Ο ιδανικός χώρος για να φιλοξενήσει το κινητό μας playroom είναι το σαλόνι που συνήθως διαθέτει τα περισσότερα τετραγωνικά.

- Επιλέγουμε ένα έπιπλο που μπορεί να μετακινηθεί (από εμάς, όχι από το παιδί). Φροντίζουμε να μην έχει μεγάλο ύψος, ώστε το παιδί να έχει πρόσβαση ακόμη και στα πιο ψηλά του σημεία και να μην διαθέτει εξωτερικά στοιχεία ή εσοχές που μπορούν να χρησιμεύσουν ως σκαλοπατάκια, βάζοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια του παιδιού.
- Αδειάζουμε μια γωνιά του σαλονιού, τοποθετούμε το έπιπλο με την πλάτη στον τοίχο και μπροστά του βάζουμε ένα στρώμα, ένα κάλυμμα, ή ένα κομμάτι μοκέτα σε έντονο χρώμα.
- Όταν ο καιρός είναι καλός, το κινητό playroom μπορεί να μεταφερθεί στο μπαλκόνι, ακόμη και στον κήπο.
Ανεξάρτητα από το είδος του playroom που θα διαμορφώσουμε, σημασία έχει πάντα η ασφάλεια του παιδιού.
- Όλες οι επιφάνειες λοιπόν πρέπει να είναι λείες και μαλακές και οι γωνίες αν υπάρχουν να είναι καλυμμένες με ειδικά προστατευτικά.
- Ο φωτισμός πρέπει να είναι επαρκής, αλλά όχι με «σκληρό» φως (νέον, λάμπες φθορίου) που κουράζει τα ευαίσθητα παιδικά μάτια.
- Τα χρώματα στους τοίχους πρέπει να είναι φωτεινά και απαλά (μπεζ, καφέ, πορτοκαλί) για να μπορούν να «δέσουν» με τις έντονες κουρτίνες και τα πολύχρωμα παιχνίδια, χωρίς να κουράζουν τα παιδιά.


"Συχνά οι γονείς κάνουμε το λάθος να δίνουμε προτεραιότητα στην ευταξία του σπιτιού ξεχνώντας τις ανάγκες των παιδιών. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι πιτσιρικάδες δικαιούνται να δημιουργούν ένα μικρό χάος σε όλους τους χώρους αδιακρίτως, να πετάνε παντού πράγματα και να μετατρέπουν όλο το σπίτι στο δικό τους παιδότοπο. Από την άλλη, δεν είναι δυνατόν ένα σπίτι που μοιράζεται μια οικογένεια με μικρά παιδιά να είναι το ίδιο τακτοποιημένο με ένα, όπου κατοικούν μόνο ενήλικοι. Η λύση βρίσκεται κάπου στη μέση. Τα παιδιά αφενός πρέπει να έχουν όρια στο πού μπορούν να παίξουν και αφετέρου την υποχρέωση να συμμαζεύουν τα παιχνίδια τους

(συνήθως στο τέλος της ημέρας). Σημασία έχει να καταλάβουμε ότι το παιδικό παιχνίδι πρέπει να διέπεται από ασφάλεια και ελευθερία. Το καταπιεσμένο παιχνίδι δημιουργεί καταπιεσμένους ανθρώπους, ενώ φράσεις όπως «μην λερώσεις αυτό», «μην σπάσεις εκείνο», «μην χαλάσεις το τρίτο», δεν συνάδουν με το παιδικό παιχνίδι. Τα παιδιά πρέπει να πειραματιστούν, να βάλουν τη φαντασία τους σε λειτουργία, να ανακαλύψουν πράγματα για τον κόσμο γύρω τους και τον εαυτό τους, μέσα από το παιχνίδι. Είναι λοιπόν δική μας υποχρέωση –και όχι των παιδιών- να διαμορφώσουμε ένα χώρο παιχνιδιού τέτοιο ώστε να μην υπάρχουν κίνδυνοι για φθορές. Ένα σπίτι γεμάτο εύθραυστα μικροαντικείμενα, πολύτιμα διακοσμητικά στοιχεία κλπ δεν είναι ο ιδανικός χώρος για να εκφραστούν και να αναπτυχθούν τα παιδιά, μέσα από την αγαπημένη τους ασχολία, το παιχνίδι, όπως εξάλλου προβλέπεται!"

Δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν την δημιουργικότητά τους, να αξιοποιήσουν τον ελεύθερο χρόνο τους, να διασκεδάσουν, να γίνουν κοινωνικά και να ασκηθούν στο ομαδικό παιχνίδι. Προτάσεις για μωρά, νήπια και παιδιά από 4 ετών και άνω, με θέμα το νερό, τη μίμηση, τους ήχους, την φαντασία.
Για βρέφη 0-12 μηνών

-Κολύμβηση: Τα μωρά αναπτύσσονται μέσα στο υγρό στοιχείο, είναι εξοικειωμένα με το νερό και μπορούν να δοκιμάσουν τις κολυμβητικές τους ικανότητες από τον 6ο κιόλας μήνα. Μαθήματα βρεφικής κολύμβησης γίνονται σε διάφορα μέρη ανά τη χώρα, σε ειδικά διαμορφωμένες πισίνες, αρχικά με την ενεργό συμμετοχή του γονέα και οπωσδήποτε με την καθοδήγηση του ειδικού εκπαιδευτή. Όσο για τα οφέλη; Χαλάρωση, μυϊκή ενδυνάμωση, διασκέδαση μέσα από το παιχνίδι, δημιουργία σχέσης μεγαλύτερης εμπιστοσύνης με τον γονέα, είναι μερικά από αυτά!

-Μουσική Παιδεία-Μουσικοκινητικά παιχνίδια: Η μουσική καταρχάς ευχαριστεί τα λιλιπούτεια αυτάκια. Μάλιστα, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, τα βρέφη είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στους ήχους –αντιδρούν στους ήχους από την περίοδο που βρίσκονται στον αμνιακό σάκο. Στα ειδικά τμήματα μουσικής παιδείας και μουσικοκινητικών παιχνιδιών τα βρέφη, με τη βοήθεια των ειδικών παιδαγωγών, εξασκούν και βελτιώνουν βασικές δεξιότητες αυτής της ηλικίας, έχουν την πρώτη γνωριμία με το σώμα τους και μαθαίνουν να ελέγχουν και να συντονίζουν τις κινήσεις τους. 
Για νήπια 1-3 ετών

-Χορός: Όταν το παιδί φτάσει στην ηλικία των 2 ετών, είναι ώριμο αρκετά ώστε να συμμετέχει σε ένα από τα ειδικά διαμορφωμένα προγράμματα χορού που λειτουργούν σε όλη την επικράτεια. Το παιδί με τον χορό αποκτά αρμονία στις κινήσεις του, ενδυναμώνει το μυϊκό του σύστημα, μαθαίνει να συντονίζει αποτελεσματικά τα μέλη του σώματός του, ενώ ταυτόχρονα κοινωνικοποιείται και μαθαίνει να εργάζεται ομαδικά. Η επαφή του παιδιού με τον χορό διδάσκει στο παιδί το ρυθμό, το βοηθά να συνδυάσει τη σκέψη του με τις κινήσεις του σώματός του, να ενεργοποιήσει τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του και να περπατά πιο σταθερά. Μάλιστα, ο χορός είναι η ιδανική άσκηση αν το παιδί μας έχει πλατυποδία ή σκολίωση.


-Θεατρικό παιχνίδι: Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι το παιδί εξασκεί την φαντασία του, μιμείται ήχους, έρχεται σε γνωριμία με ονόματα και ιδιότητες ανθρώπων, ζώων, φυτών, αντικειμένων και μυείται στο συμβολικό παιχνίδι (το παιδί τρέχει σαν άλογο όταν η μουσική είναι γρήγορη και έντονη και σαν πεταλούδα όταν η μουσική είναι αργή και απαλή). Επιπλέον διδάσκεται την ομαδικότητα, τη συνεργασία και την ευγενή άμιλλα. Τέλος, μέσα από το θεατρικό παιχνίδι, ευνοείται η ανάπτυξη του παιδιού, πλουτίζει το λεξιλόγιό του και εκφράζει με λέξεις και κινήσεις τα συναισθήματα και τις σκέψεις του.

-Μαγειρική: Από την ηλικία των 3 ετών το παιδί μπορεί να γίνει ένας μικρός σεφ και να ωφεληθεί από τη νέα του αυτή ιδιότητα. Έτσι, μέσα από την μαγειρική το παιδί ασκείται στις λεπτές κινήσεις, αποκτά δεξιότητα στους χειρισμούς με τα χέρια, εισάγεται σε απλές μαθηματικές έννοιες (ένα πακέτο αλεύρι), αποκτά αίσθηση του χρόνου (πόση ώρα πρέπει να αφήσουμε το φαγητό στον φούρνο;), ενώ όλες του οι αισθήσεις οξύνονται (όσφρηση, γεύση, ακοή). Μετά την ηλικία των 4 ετών το παιδί μαθαίνει να χρησιμοποιεί τη ζυγαριά, ενώ εισάγεται σε πιο πολύπλοκες μαθηματικές έννοιες, όπως όταν πρέπει να γεμίσει με γάλα μισή ή ¾ της κούπας. Το παιδί πια μπορεί να μετρήσει τα υλικά και να υπολογίσει τις αναλογίες.

-Αφήγηση παραμυθιού-Αφήγηση παραμυθιού με μουσικοκινητικό παιχνίδι: Τα παραμύθια είναι πάντα η αγαπημένη ενασχόληση των παιδιών. Σε αυτή την ηλικία το παιδί θα απολαύσει την αφήγηση ιστοριών με τους αγαπημένους του ήρωες περισσότερο από ποτέ. Ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη αυτής της δραστηριότητας είναι ότι το παιδί έρχεται αντιμέτωπο με «φανταστικές», δύσκολες καταστάσεις και προβλήματα και, καθώς ταυτίζεται με τους ήρωες, εξελίσσεται και ωριμάζει συναισθηματικά. Το λεξιλόγιο του παιδιού επίσης αναπτύσσεται σημαντικά με την αφήγηση παραμυθιού, ενώ ο συνδυασμός αφήγησης και μουσικοκινητικού παιχνιδιού βοηθά το παιδί να εκφράσει τα συναισθήματά του. Τα προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης με αφήγηση παραμυθιού, συνήθως περιλαμβάνουν και συμμετοχή των παιδιών-ακροατών που καλούνται να συνεισφέρουν με ιδέες, προτάσεις, λύσεις στα παραμύθια, να προτείνουν το δικό τους τέλος, να ανατρέψουν την ιστορία κλπ. Έτσι, αναπτύσσουν τη φαντασία, την δημιουργικότητα και την έκφρασή τους.
Για παιδιά από 4 ετών και άνω

- Ζωγραφική: Η ζωγραφική είναι ένα μέσο έκφρασης του παιδιού, ένας τρόπος επικοινωνίας. Τι και αν το παιδί μας δεν ζωγραφίζει πράσινο το δέντρο αλλά κίτρινο; Η ζωγραφική είναι είναι ένα μέσο για να  να μας δείξει αυτό που θέλει μόνο με μια του μουντζούρα πάνω σε ένα χαρτί. Με ένα μαρκαδόρο φτιάχνει το δικό του φανταστικό κόσμο. Οργανωμένα εργαστήρια ζωγραφικής λειτουργούν στους περισσότερους Δήμους και τα μαθήματα απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας άνω των 4 ετών.

- Ωδείο: Το παιδί μας έχει έφεση στη μουσική; Χτυπάει ρυθμικά παλαμάκια όταν ακούει ένα τραγούδι ή  απλά θέλουμε να το εισάγουμε στον κόσμο της μουσικής; Όποια και αν είναι η αφορμή, δεν έχουμε παρά να πάμε στο πλησιέστερο ωδείο. Σε πολλά συνοικιακά ωδεία λειτουργεί η Μουσική Προπαιδεία, το πρώτο στάδιο του Ωδείου που απευθύνεται κυριώς σε παιδιά ηλικίας από 4 ετών. Εδώ, το παιδί  θα έρθει σε επαφή με τη μουσική, τις νότες, το ρυθμό και τα μουσικά όργανα. Μόλις το παιδί φτάσει στην ηλικία των 5 ετών είναι έτοιμο να μάθει ένα μουσικό όργανο.

- Χορωδία: Το τραγούδι είναι τρόπος έκφρασης. Σε πολλές παιδικές χορωδίες μπορούν να συμμετάσχουν παιδιά από 4 ετών. Σε μια χορωδία το παιδί θα μάθει να συνεργάζεται με τους γύρω του, θα αναπτυχθεί η μουσικότητά του και θα γνωρίσει πολλά και διαφορετικά είδη μουσικής.

- Παραδοσιακοί Χοροί: Με ένα "συρτό στα τέσσερα" για αρχή το παιδί μας θα μυηθεί στην παράδοση των ελληνικών χορών μόλις φτάσει στην ηλικία των 4 ετών. Τα οφέλη είναι πολλά. Το παιδί μαθαίνει την παράδοση του τόπου μας, εξοικειώνεται  με τα παραδοσιακά ακούσματα, μαθαίνει να συντονίζει τα μέλη του σώματός του μεταξύ τους, αποκτά αυτοπεποίθηση, ρυθμό, χάρη στις κινήσεις και φυσικά νέους φίλους!

- Μαθήματα Πληροφορικής: Τα σημερινά παιδιά καλό είναι να μαθαίνουν από νωρίς τις βασικές αρχές της πληροφορικής και να αποκτούν επαφή με την τεχνολογία. Πολλά κέντρα ηλεκτρονικών υπολογιστών έχουν ειδικά προγράμματα και μαθήματα πληροφορικής για παιδιά από 4 ετών.

- Πάρκα Κυκλοφοριακής Αγωγής: Για να γίνει το παιδί μας συνετός οδηγός στο μέλλον πάμε μια βόλτα στα πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής. Μέσα από το παιχνίδι με το αυτοκίνητο, το παιδί θα μάθει να συμπεριφέρεται σωστά και με ασφάλεια, τόσο ως οδηγός όσο και ως πεζός. Μικρογραφίες φαναριών και αληθινές ταμπέλες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας συνθέτουν αυτή τη μικρή διαδρομή στα πάρκα οδηγικής ασφάλειας που ανάφερονται κυρίως σε παιδιά άνω των 4 ετών.

ΠΗΓΗ ΑΡΘΡΟΥ BABYSPACE